
Laboratoire de recherches sur les cultures anglophones (LARCA)
Présentation
Le Laboratoire de Recherches sur les Cultures Anglophones (LARCA UMR 8225) est une unité mixte Université de Paris-CNRS qui rassemble des spécialistes du monde anglophone (arts et culture visuelle ; histoire politique, sociale et culturelle ; littérature et idées). Issu en 2014 d’une équipe d’accueil, le LARCA est l’une des plus grosses unités françaises en études anglophones. Les travaux des membres du laboratoire se répartissent en cinq axes principaux de recherches et cinq traverses. Né de la fusion des équipes de SIECLE (Secteur Interdisciplinaire d’Etude sur les Civilisations et Littératures anglophones) et du CIRNA (Centre Interdisciplinaire de Recherches Nord-Américaines), le LARCA regroupe une cinquantaine de chercheurs et une soixantaine de doctorants dans le domaine des études britanniques et nord-américaines.
Thèmes de recherche
Le LARCA est structuré en 5 axes et 5 traverses.
1) Axe Arts et culture visuelle
L’axe « Arts et culture visuelle » propose une dynamique de recherche et de formation trans-aréale (domaines britannique et nord-américain principalement), combinant les approches matérialiste, formaliste et théorique des arts et cultures visuelles de langue anglaise du XVIe au XXIe siècle. Ses objets d’étude vont de la peinture à la photographie, à l’image mobile (film studies et Tv series studies), ou encore à l’adaptation. L’axe accorde une attention soutenue à l’interaction entre pratique et théorie, et à la prégnance de traditions et de références plastiques propres à la culture anglophone, souvent méconnues en France. Ses activités se déploient à l’intersection entre l’histoire de la culture visuelle, la création contemporaine et l’innovation artistique et technologique.
2) Frontières du littéraire
Couvrant la période qui s’étend de la Renaissance à l’extrême contemporain, les travaux de l’axe FLT proposent une réflexion formelle et modale sur ce qu’implique, déjoue, reconfigure l’appellation « littérature ». La recherche au sein de l’axe FLT interroge les cadres théoriques, les catégories de pensée et les corpus grâce à une pratique critique et politique de la dimension frontalière du littéraire. Qu’entend-on par « littérature » ? qu’enseigne-t-on aujourd’hui sous cette étiquette, sachant que le littéraire déborde les limites que lui imposait autrefois la littérature comme discipline ? quelles sont les conséquences herméneutiques, épistémologiques, méthodologiques et pédagogiques, de ce déplacement ? sont donc les questions qui animent la recherche au sein de FLT
3) Histoire du politique dans les mondes anglophones
S’interrogeant sur la nature de l’espace appelé « anglophone » et sur les composantes variées de ce monde, l’axe « Histoire du politique dans les mondes anglophones » cherche à multiplier les approches pour échapper à une interprétation unique du politique. En utilisant l’histoire sociale, culturelle et intellectuelle, il met en question ce qui constitue les identités politiques et les liens entre la politique et la vie quotidienne. L’axe se structure autour de cinq thématiques principales :
Politiques internationales et réseaux diplomatiques dans les mondes anglophones
Migrations, Discriminations, Inégalités raciales et ethniques
Construction des identités nationales et des mythes nationaux
Démocratie, démocratisation et politisation en Amérique du Nord et au Royaume-Uni.
L’espace atlantique et la première mondialisation, 1600-1850
4) Premières modernités et circulation des savoirs
Rassemblant des spécialistes de philosophie, littérature, peinture, histoire politique et sociale, médecine ou culture matérielle dont les objets de recherche s’étendent de la première modernité au long dix-huitième siècle, l’axe « Premières modernités et circulation des savoirs » mène une réflexion sur ce que sont les disciplines académiques traditionnelles et à la manière dont c’est souvent à la croisée de différentes disciplines que se saisissent les circulations intellectuelles, artistiques, politiques, ou marchandes dans un monde en transformation. Qu’ils soient textuels, archivistiques, visuels, ou matériels, les objets de recherche de cet axe sont le produit d’une époque où les distinctions disciplinaires entre littérature, philosophie, histoire et histoire de l’art ne correspondaient pas à la réalité des pratiques et de la production des discours et où les frontières entre les champs du savoir étaient poreuses.
5) Genre
Les études de genre ne sont pas une discipline ; elles opèrent avec le genre qui est une catégorie, outil greffé aux différentes méthodologies disciplinaires tout en multipliant les objets d’études. Il s’agit, dans l’axe Genre, d’examiner les relations entre femmes et hommes, mais aussi entre hommes et entre femmes. Ainsi les problématiques de genre déterminent des objets d’études pris dans une dynamique interpersonnelle et collective qui enrichit la palette des objets d’étude à la fois en définissant de nouveaux objets ou en renouvelant l’approche qui en avait été faite précédemment.
Les traverses sont des groupes de recherche dont la vocation est la transversalité, c’est-à-dire le travail de recherche en commun entre les axes. Il existe 5 traverses : Ecrire l’histoire depuis les marges, Classes populaires, Imaginaires contemporains, Visages de la presse périodique, la culture matérielle en question.
Publications
[hal-04006135] “From Coromandel With Love: the Glocalisation of Indian Textiles in the 17th and 18th centuries”
Date: 27 Feb 2023 - 12:02
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[hal-03988520] « Quality, Durability and Repair, the Case of Textiles »
Date: 14 Feb 2023 - 14:36
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[hal-03759177] Régions et régionalisme au Canada – construire et gérer l’espace politique, social et culturel
Date: 23 Aug 2022 - 19:51
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[hal-03247598] Like Islands in the Sea’: Intermingled Consciousness and the Politics of the Self in Sarah Orne Jewett’s Late Stories
Date: 3 Jun 2021 - 12:19
Desc: This essay investigates Sarah Orne Jewett and William James’s shared interest in reconfiguring modes of relationality between “selves” at the turn of the century. It examines two of Jewett’s late stories, “The Foreigner” and “The Queen’s Twin,” as responses to a problem James also addressed in his interventions on the Philippine crisis, the imperial turn of US politics, and the ensuing changes in cognitive patterns of selfhood. Not unlike James, Jewett psychologized imperialism, but she did so through a literary reworking of the borders of her regionalist tales. To experiment with alternative modalities of transoceanic consciousness in her fiction, she used the language of regionalism as a privileged medium where such psychological, political, and cognitive reconfigurations could best be tried out.
[halshs-02933805] Destroying to Cure: Representation of Treatment in 18th Century Medical Treatises
Date: 8 Sep 2020 - 19:25
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[hal-02616716] The Remembering Words, or « How Zukofsky Used Words »
Date: 24 May 2020 - 23:44
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[hal-02616730] What syllables will flood utterance. On Susan Howe and Dominique Fourcade
Date: 25 May 2020 - 00:04
Desc: This paper shows how stuttering occurs at the level of the syllable as the meeting point between writing and speech. Stuttering results from Howe's and Fourcade's efforts to bridge the gap between signifier and signified, to utter the unspeakable, while maintaining separation and preserving the veil over the illegible core of language. Hence the role of the glottis as the interface of murmur and speech where Howe's and Fourcade's missed Orphic encounter with the ineffable is played out. Before I begin, I want to risk three flat-footed intuitions and one hypothesis concerning the unreadable, its causes and its relation to modernism.
[hal-02647198] Les statistiques de la population comme construction de la nation
Date: 29 May 2020 - 07:36
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[hal-02616722] « Animer, rechercher, confronter les pratiques poétiques. Les lectures à l’ARC organisée par Emmanuel Hocquard (1977-1991) »
Date: 24 May 2020 - 23:53
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[tel-02612581] The Moving Mould, décompositions / recompositions poétiques dans l'oeuvre d'Algernon Charles Swinburne
Date: 19 May 2020 - 13:08
Desc: L’oeuvre poétique d’Algernon Charles Swinburne met en place les multiples modalités d’une décomposition qui se manifeste tant thématiquement que prosodiquement dans le corps du texte. Cadavres, corps lépreux, noyés peuplent son univers poétique. Dépassant les clichés et les lieux communs de l’esthétique décadente, Swinburne questionne la possibilité d’une matérialité proliférante, dont le caractère débordant viendrait contaminer la forme poétique elle-même, entamant un curieux cycle autopoïétique qui annonce d’innombrable possibilités de recomposition formelle. Cette thèse se propose de questionner les enjeux de ces pratiques poétiques, afin de comprendre où l’œuvre de Swinburne se situe dans le contexte de la circulation des idées à la fin du dix-neuvième siècle. Pour ce faire, nous explorerons le riche intertexte qui unit le poète à la littérature française, de François Villon à Stéphane Mallarmé, en passant par Clément Marot et Charles Baudelaire. Swinburne, francophone et francophile, apparaît comme une figure méconnue non seulement de la littérature anglaise, mais aussi des lettres françaises.
[hal-02616819] Louis Zukofsky et la mémoire des mots.
Date: 21 Jul 2020 - 21:03
Desc: The article considers American poet Louis Zukofsky’s work in roughly chronological order so as to trace the development of his faith in the memory of words, in the ability of quoted words to remember their origin, to drag their contexts along, to stand for a longer development, and more generally to accumulate information. I isolate and explore three major phenomena that enable the coming into being of the one-word quote, namely Zukofsky’s practice of quotation, his conception of the word, and his practice of self-quotation This fetishistic practice stands in unresolved contradiction with Zukofsky’s materialistic stance.
[hal-02616803] How to End a Life-Work: Louis Zukofsky's Indexes
Date: 25 May 2020 - 01:01
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[hal-02616712] Typographie et mise en récit dans /House of Leaves/ de Mark Z. Danielewski
Date: 29 May 2020 - 17:10
Desc: Le plus souvent la narration, la fiction, le roman ne demandent qu'une chose de la typographie : qu'elle se fasse oublier, qu'elle oeuvre à la lisibilité dans l'invisibilité. En dehors de quelques chefs-d'oeuvre histo-riques (Tristram Shandy, Ulysses), les romans qui exhibent la matérialité du medium et sapent l'illusion référentielle par des « jeux » typographiques sont souvent suspectés d'être gimmicky, tape-à-l'oeil. Cette défiance présume que la typographie est une décoration, un ornement qui viendrait s'ajouter à une écriture achevée, dans l'unique but de séduire l'oeil, un peu à la manière des illustrations dans les livres pour enfants ou des figures de style en poésie selon la conception classique de la rhétorique. J'aimerais, par quelques incursions dans la foisonnante Maison des feuilles de Mark Z. Danielewski, montrer comment la typographie-l'art de donner au sens une représentation graphique-participe ici de la narration ; montrer qu'il ne s'agit pas de jeux typographiques simplement décoratifs et secondaires, même si la dimension ludique n'est pas exclue, mais que la typographie participe du récit, fait avancer l'action, et participe à l'élaboration des thématiques.
[hal-02616734] Politiques poétiques « objectivistes ». Formes politiques et engagement poétique chez trois poètes « objectivistes ».
Date: 3 Sep 2020 - 13:59
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[hal-02616777] La couronne de sonnets d’“A”-7 : Le manège de Louis Zukofsky
Date: 2 Sep 2020 - 12:24
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[hal-02504410] JEU DE ROLE, JEU DE RECIT : LA BATAILLE POUR L'HISTOIRE
Date: 10 Mar 2020 - 16:56
Desc: Ce papier, présenté à l'occasion du colloque « Jeu de Rôle 2017: Engagements et Résistances » organisé par l'Université Paris 13, se veut une forme de panorama rapide des courants et pratiques visant à faire du jeu de rôle une pratique productrice de récits structurés, en partant des premiers modules « Dragonlance » pour s'arrêter au mouvement « storygame » et à plusieurs écoles du jeu de rôle grandeur nature « Nordique ».
[hal-02541054] Solitude(s) au Canada
Date: 12 Apr 2020 - 19:14
Desc: Ce numéro thématique de la revue est né d’une idée originale de nos rédactrices invitées, Cécile Fouache (Université de Rouen Normandie) et Lorie-Anne Rainville (Université de Caen Normandie). Après les célébrations du cent-cinquantième anniversaire de la Confédération en 2017, et en ces temps de quête nationale pour la réconciliation avec les Premières Nations, elles ont souhaité apporter de nouvelles perspectives et des lectures innovantes autour du concept de solitude au Canada, via le prisme de la littérature et des arts.
[hal-02537021] Une discussion à propos des Gender Studies
Date: 8 Apr 2020 - 16:22
Desc: Débat entre différents chercheurs abordant des questions relatives à la méthodologie, aux capacités heuristiques et au bien-fondé épistémologique des Gender Studies appliquées au cinéma et à l’audiovisuel.
[hal-02532471] Translating queer: Reading caste, decolonizing praxis
Date: 7 Apr 2020 - 15:11
Desc: Reflecting on violence against queer and trans peoples, and the limits of language and translation in understanding queer and trans experiences, this chapter theorizes inescapable incommensurabilities of translating queer, trans, hijra, and other gender non-conforming identities in India. We do so by centring on anti-caste and decolonial theoretical frameworks, especially in view of the caste structures and the past and ongoing colonial and postcolonial processes in the making of the Indian nation-state. Centring on these contradictions and tensions, in this chapter we ask: How are processes of homophobia and transphobia shaped through colonialism and caste structures in postcolonial India? Are words like "queer" and "trans" applicable in the Indian context or are they impositions of the global north? How does brahminical supremacy shape all queer and gender non-conforming identities? If English functions as the imperial language in India, how can the corpus of available translations support a decolonial praxis in the queer Indian context?
[halshs-02508706] La Convention de Philadelphie : les fondements du modèle américain
Date: 15 Mar 2020 - 14:55
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[tel-02482553] La formation de la "meilleure des générations" : propagande et société aux Etats-Unis durant la Deuxième Guerre mondiale
Date: 18 Feb 2020 - 10:30
Desc: Cette thèse analyse l’importance de la propagande interne dont la population des Etats-Unis fit l’objet au cours de la Deuxième Guerre Mondiale dans les évolutions qui furent celles de la société américaine au cours du second vingtième siècle. Alors que la génération ayant grandi aux Etats-Unis durant la Grande Dépression puis servi sous une forme ou une autre l’effort national durant la Deuxième Guerre Mondiale aura par la suite tenu le premier rôle dans quelques unes des étapes les plus marquantes de l’histoire américaine de la seconde moitié du XXème siècle, lui valant le surnom de « Greatest Generation », il ne peut qu’apparaître intéressant de s’interroger sur l’influence qu’auront pu avoir les messages auxquels cette population a été exposée tout au long d’une guerre qui fut aussi, plus en tout cas que toute autre jusqu’alors, celle des images, mais aussi de s’intéresser aux racines historiques et culturelles de ces mêmes messages. Cette étude est axée sur trois angles principaux : tout d’abord, les représentations de l’altérité (ennemi, alliés comme victimes civiles du conflit) auprès de la population américaine, la construction de l’image des autres acteurs de ce conflit revêtant une importance toute particulière dans le contexte des Etats-Unis de l’époque où l’isolationnisme restait un courant de pensée important. Ensuite, la construction de messages communicationnels liant les images des soldats américains mobilisés au front et celle du « front intérieur » et plus précisément la façon dont l’une et l’autre s’entremêlèrent. Enfin, les rapports entre les messages propagandistes de l’époque et un certain nombre de questions sociales, notamment la façon dont ces messages ne promouvaient pas uniquement l’utilité de l’effort du moment mais laissaient aussi entrevoir une nouvelle société pour l’après-guerre, évidemment conditionnée par la victoire.
[hal-02504419] Nouveau traducteur, nouveau paradigme ? La succession au "Trône de Fer
Date: 19 Jun 2020 - 12:53
Desc: Après des débuts difficiles, la saga du Trône de fer, poussée par des ventes sans cesse croissantes ainsi qu’une adaptation à succès par la chaîne américaine HBO, semble s’être récemment imposée comme l’une des œuvres majeures du genre de la fantasy. Alors même que la télévision promettait une popularité inédite à l’œuvre de G.R.R. Martin cependant, le premier traducteur français, Jean Sola, dont le travail a souvent créé la polémique chez les fans, se voyait retiré du projet et remplacé. Ce papier, présenté lors de la journée « Traduire pour la jeunesse/Traduire la fantasy : enjeux et spécificités » organisé par l’Université Paris 8, s’intéresse à ce changement et à ce qu’il implique pour la traduction elle-même : sommes-nous devant un véritable changement de paradigme tenant compte de l’aura nouvelle de la saga et de la popularité récente du genre de la fantasy ?
[halshs-02508698] La crise d'identité du parti démocrate américain
Date: 15 Mar 2020 - 14:39
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[halshs-02508708] Politiques sociales, stratégies électorales et fédéralisme sous la présidence Clinton
Date: 15 Mar 2020 - 15:03
Desc: Politiques sociales, stratégies électorales et fédéralisme sous la présidence Clinton In: Revue française de science politique, 50e année, n°6, 2000. pp. 883-914. Résumé L'article se présente comme une analyse des réformes sociales menées sous la présidence Clinton (1993-2001), en se concentrant sur le projet de couverture santé universelle, la réforme de l'aide sociale (1996), et les débats sur le devenir du système des retraites. Cette étude permet d'avancer un certain nombre de conclusions, tant au plan épistémologique qu'au plan poli-tique. Dans le premier cas, il est possible de relativiser le diagnostic fait par Paul Pier son sur « la nouvelle politique de l'État providence ». Bien loin de se limiter à des politiques d'évite-ment, les réformes sociales des années 1990 aux États-Unis, comportent une part substantielle de recherche de crédits électoraux. En second lieu, l'exemple des politiques sociales éclaire la nature de l'emploi du thème fédéral dans le débat public. La généralisation de l'évocation du fédéralisme est, dans le cadre de certaines limites, instrumentale et pragmatique, tout comme, d'ailleurs, le thème de la « Troisième Voie » clintonienne. Abstract Social policies, electoral strategies and federalism during clinton's presidency
[hal-02541063] Le Canada, refuge américain ? Études canadiennes / Canadian Studies : Revue interdisciplinaire des études canadiennes en France, 85
Date: 12 Apr 2020 - 19:31
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[hal-02451484] The Poem as Score and the Genealogy of Sonopoetic Notation
Date: 23 Jan 2020 - 12:05
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[hal-02451450] Archives sonores de la poésie
Date: 26 May 2020 - 15:18
Desc: In literate cultures poetry addresses both eye and ear. But sound recording technologies have provided poetry with a new medium. The poetry recordings accumulated over a hundred years are numerous and extremely heterogeneous, both in terms of carriers (mechanical, magnetic, optical, digital) and sources (phonographic collections, radio and television broadcasts, reading series, private collections…). Audio archives of poetry need to be preserved, catalogued, disseminated and analyzed. Bringing together contributions by international scholars as well as two founding texts translated into French this collection lays the foundations for such a project and calls for an oral turn in literary studies.
[hal-02451651] Double Change n° 1 – Archive filmée de poésie – 2004-2005 (DVD)
Date: 23 Jan 2020 - 12:24
Desc: Double Change (doublechange.org) présente un point de vue sur la poésie contemporaine française et américaine à travers une série de lectures bilingues. Chaque rencontre réunit deux poètes qui lisent leurs textes, chacun dans leur langue. Occasion de croisement, de confrontation et de traduction, ces échanges transatlantiques ont été filmés pour constituer une archive (9 DVD vidéo sous coffret).
[hal-02459606] “Translation / Transport in Flush and Other Hybrids: Virginia Woolf’s Ethics of Cultural Displacement”
Date: 29 Jan 2020 - 14:56
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[hal-02459553] “The Barest of Lives: Looking at War from the Heart of Things in Harry Parker’s Anatomy of a Soldier (2016)”
Date: 29 Jan 2020 - 14:37
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[hal-02409082] « Passages. Deux ou trois échanges transatlantiques depuis 1970 »
Date: 13 Dec 2019 - 11:53
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[hal-02389558] [T]he Life which was, as it were, already written': biographizing epistolary Keats
Date: 2 Dec 2019 - 15:36
Desc: If John Keats suspected he would be “among the English Poets” after his death, could he have imagined the multitude of biographical afterlives which would emerge from, and remain enveloped in, his private correspondence? In examining the relationship between Keats the letter-writer and Keats the biographical subject, this paper reflects on the possibility that this notoriously “posthumous” Romantic poet might have anticipated the assimilation of his letters into a future biography, and investigates the ways in which he continues to have a warm and capable hand in the writing of his life.
[hal-02444485] The Crisis of Postcolonial Modernity: Queer Adolescence in Shyam Selvadurai's Funny Boy and P. Parivaraj's Shiva and Arun
Date: 17 Jan 2020 - 21:04
Desc: In this essay, I offer a queer reading of two works of the postcolonial canon from South Asia to ask what alternative meanings emerge when ethnic, religious, cultural and national matrices are brought to bear upon queer epistemology. Exploring the interconnections between queer adolescence, revolutions and postcoloniality, I disturb neat narratives of postcolonial modernity to suggest the reorientation of South Asian fiction as a crucial outcome of the crossings.
[hal-02389574] While barred clouds bloom': (C)overt Contrariety in Keats’s ode 'To Autumn
Date: 2 Dec 2019 - 15:41
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[hal-01418928] The Tune of Thinking: Gertrude Stein’s Narration
Date: 13 Dec 2019 - 12:12
Desc: A radical understanding of modernist medium-specificity would seem to account for Stein’s early abandonment of traditional generic distinctions—or their playful straddling—and the renaming of her medium as writing. The one boundary that then remains to be considered is that between writing and talking. Written out to be spoken to an audience, the four lectures that constitute Narration (1935) take up where the Lectures in America left off and intend to think out narrative in relation to knowledge and the possible merging of prose and poetry. Where the early modernist manifestos vied for attention with a bold typography embodying an often outrageous rhetoric, Stein uses other strategies to engage attention. Her rhetoric of emphasis and persistent approximation give rise to a heightened litany, a sustained oral prosody and bring out the pedagogical dimension of her insistence. Both are effects of her commitment to the process of thinking. Although somewhat inconclusive, the Narration lectures constitute one of the rare modernist attempts (with Walter Benjamin’s contemporaneous “The Storyteller”) to rethink—rather than downplay it against collage or abstraction—narration in a discursive direction, thus paving the way for post-war modernism’s embrace of orality as exemplified in John Cage’s Lectures and David Antin’s talk poems.
[hal-01541648] What are Marek Shimerda and Blind d’Arnault Doing in Jim’s Pastoral? Disabled Presence in Willa Cather’s My Ántonia
Date: 4 Feb 2022 - 16:48
Desc: Willa Cather started writing My Ántonia at the end of 1916, about a year after the publication of The Song of the Lark, a novel about a Colorado girl of Swedish descent who becomes the leading Wagnerian soprano of the Metropolitan Opera House in New York. The Song of the Lark follows the typical progression of the Bildungsroman: Thea Kronborg, the heroine, embarks on a journey toward fame in which characters and events are all subordinated to the development of the plot. For instance, the death of Thea’s friend Ray Kennedy allows her to study music in Chicago (thanks to the money from his life insurance) and thus finds a structural justification in the story. In My Ántonia, however, Cather’s ambition was to write a novel that was not based on plot but on “the other side of the rug, the pattern that is not supposed to count in a story.” The result is a story that “hasn’t any form” in which characters, events and embedded narratives owe their inclusion in the book to their emotional charge (for instance, the story of Pavel and Peter in bk. 1 ch. 8) and, more implicitly—on the level of the author rather than the narrator,—their capacity to conjure up the figures of a bygone era (a case in point is the character of Tiny Soderball, who corresponds to the type of the bold businesswoman who makes a fortune in the Gold Rush). The unity of the novel is guaranteed by its tone—the elegy—and its controlling theme—the pastoral. If this description is accurate one character at least does not seem to fit in My Ántonia: Marek, the Shimerda son with an intellectual and physical disability, is neither a character whom Jim admires (like Ántonia or Mrs. Harling) nor one whom he hates (like Wick Cutter). Therefore, he does not stir intense emotions in him which could justify his presence in the narrative. Rather, Jim’s feelings are ambiguous toward Marek and the way the “crazy boy” systematically appears in paragraphs that deal with something or someone else could make his presence go almost unnoticed. Marek does not fit in the idealized world of the “pastoral of innocence” that My Ántonia is supposed to be. Nonetheless, Jim chooses to include Marek and his presence in the narrative needs to be accounted for. I will argue that this presence can best be understood by comparing and contrasting Marek with the other disabled character of the story, the pianist Blind d’Arnault. To solve the contradiction between Cather’s racist depiction of d’Arnault and her simultaneous praise for his musical talent, Elizabeth Ammons proposes that Cather’s racism serves to cover her own indebtedness to African-American music. My argument will be somewhat different as I will consider that there is no contradiction here, since Blind d’Arnault and Marek Shimerda are used to figure the primitive forces at work on the fringes of the pastoral retreat, their description in subhuman terms being a corollary to their function in the novel. Incidentally, my analysis will lead me to examine in what way Jim and Cather differ or agree, reopening the debate about Jim’s reliability.
[halshs-02423946] Taking the Long View: The Business of News and the Limits of Copyright
Date: 26 Dec 2019 - 12:19
Desc: In response to the five commentaries in this symposium, this essay revisits and expands upon some of the central claims of Who Owns the News? A History of Copyright (2019). The essay discusses the chronological scope of the book in relation to contemporary debates about legal protection for news, and considers some of the questions that could be explored further, such as the rights and bargaining power of journalists and the tension between copyright law and freedom of expression. In light of the recent adoption by the European Union of a new IP right for press publishers, the essay recalls previous historical moments in which news publishers have claimed that existing copyright laws were insufficient to protect their investments, the special remedies that they proposed, and the political and cultural arguments used to oppose their efforts. Taking the long view shows that news has almost never paid for itself, meaning that some form of subsidy is needed. But history also reveals the distinctive features of news publications that distinguish them from other fact-based works, suggesting some of the limitations of copyright as an incentive for journalism.
[hal-02459589] “And Yet: Figuring Global Trauma in Ruth Ozeki’s A Tale for the Time Being”
Date: 29 Jan 2020 - 14:50
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[hal-02401762] To 'Tune in' to the Human Tradition" Louis Zukofsky's Homophonic Practice
Date: 10 Dec 2019 - 10:59
Desc: When Louis Zukofsky began resorting to what is now identified as homophonic translation, it didn’t exist as such—Zukofsky variously spoke of homonyms, imitation of sound, or transliteration, when he singled out the practice at all. In fact, Zukofsky is often listed, together with Howard Chace (Anguish Languish, 1956) or Luis van Rooten (Mots D'Heures: Gousses, Rames, 1967), among those who helped establish the practice in the 1950s and 1960s. But unlike Chace or van Rooten who were passionate amateurs, Zukofsky devoted his life to writing, and homophonic translation was not a singular obsession but only one among several techniques he used. I therefore propose to insist on the appearance and evolution of Zukofsky’s transliteration practice and to bring out the coherence of the homophonic method with the rest of his poetics. Besides contributing to the genealogy of the practice, this approach may help define homophonic translation by contiguity.
[hal-01560793] The Ongoing French Reception of the Objectivists
Date: 13 Dec 2019 - 12:25
Desc: For almost fifty years, the Objectivists have been an enduring reference in French poetry, or at least for that section of French poetry committed to the modernist legacy. From the 1968 publication of Serge Fauchereau’s Lectures de la poésie américaine to the documentary poetics of the post-poets, every generation has refashioned the Objectivist canon and critical meaning according to their different, at times antagonistic, needs. Focusing on issues of poetic theory, this paper brings out the landmarks and articulations of the French reception of the Objectivists and shows how the controversies attending the interpretations of Objectivist poetics served to clarify and advance certain issues of French poetics. More generally, it sheds light on the complex dynamics of textual circulation, reception and canonization.
[hal-02459603] “Rethinking Originality / Making Us See: Contemporary Art’s Strategic Transpositions”
Date: 29 Jan 2020 - 14:54
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[hal-02459563] “In the Turbine of Experimentation: Tate Modern and the New (?) Rationale of Collective Performance”
Date: 29 Jan 2020 - 14:42
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Autres contacts
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Olympe-de-Gouges
8 place Paul-Ricoeur
75013 PARIS