
Laboratoire de recherches sur les cultures anglophones (LARCA)
Présentation
Le Laboratoire de Recherches sur les Cultures Anglophones (LARCA UMR 8225) est une unité mixte Université de Paris-CNRS qui rassemble des spécialistes du monde anglophone (arts et culture visuelle ; histoire politique, sociale et culturelle ; littérature et idées). Issu en 2014 d’une équipe d’accueil, le LARCA est l’une des plus grosses unités françaises en études anglophones. Les travaux des membres du laboratoire se répartissent en cinq axes principaux de recherches et cinq traverses. Né de la fusion des équipes de SIECLE (Secteur Interdisciplinaire d’Etude sur les Civilisations et Littératures anglophones) et du CIRNA (Centre Interdisciplinaire de Recherches Nord-Américaines), le LARCA regroupe une cinquantaine de chercheurs et une soixantaine de doctorants dans le domaine des études britanniques et nord-américaines.
Thèmes de recherche
Le LARCA est structuré en 5 axes et 5 traverses.
1) Axe Arts et culture visuelle
L’axe « Arts et culture visuelle » propose une dynamique de recherche et de formation trans-aréale (domaines britannique et nord-américain principalement), combinant les approches matérialiste, formaliste et théorique des arts et cultures visuelles de langue anglaise du XVIe au XXIe siècle. Ses objets d’étude vont de la peinture à la photographie, à l’image mobile (film studies et Tv series studies), ou encore à l’adaptation. L’axe accorde une attention soutenue à l’interaction entre pratique et théorie, et à la prégnance de traditions et de références plastiques propres à la culture anglophone, souvent méconnues en France. Ses activités se déploient à l’intersection entre l’histoire de la culture visuelle, la création contemporaine et l’innovation artistique et technologique.
2) Frontières du littéraire
Couvrant la période qui s’étend de la Renaissance à l’extrême contemporain, les travaux de l’axe FLT proposent une réflexion formelle et modale sur ce qu’implique, déjoue, reconfigure l’appellation « littérature ». La recherche au sein de l’axe FLT interroge les cadres théoriques, les catégories de pensée et les corpus grâce à une pratique critique et politique de la dimension frontalière du littéraire. Qu’entend-on par « littérature » ? qu’enseigne-t-on aujourd’hui sous cette étiquette, sachant que le littéraire déborde les limites que lui imposait autrefois la littérature comme discipline ? quelles sont les conséquences herméneutiques, épistémologiques, méthodologiques et pédagogiques, de ce déplacement ? sont donc les questions qui animent la recherche au sein de FLT
3) Histoire du politique dans les mondes anglophones
S’interrogeant sur la nature de l’espace appelé « anglophone » et sur les composantes variées de ce monde, l’axe « Histoire du politique dans les mondes anglophones » cherche à multiplier les approches pour échapper à une interprétation unique du politique. En utilisant l’histoire sociale, culturelle et intellectuelle, il met en question ce qui constitue les identités politiques et les liens entre la politique et la vie quotidienne. L’axe se structure autour de cinq thématiques principales :
Politiques internationales et réseaux diplomatiques dans les mondes anglophones
Migrations, Discriminations, Inégalités raciales et ethniques
Construction des identités nationales et des mythes nationaux
Démocratie, démocratisation et politisation en Amérique du Nord et au Royaume-Uni.
L’espace atlantique et la première mondialisation, 1600-1850
4) Premières modernités et circulation des savoirs
Rassemblant des spécialistes de philosophie, littérature, peinture, histoire politique et sociale, médecine ou culture matérielle dont les objets de recherche s’étendent de la première modernité au long dix-huitième siècle, l’axe « Premières modernités et circulation des savoirs » mène une réflexion sur ce que sont les disciplines académiques traditionnelles et à la manière dont c’est souvent à la croisée de différentes disciplines que se saisissent les circulations intellectuelles, artistiques, politiques, ou marchandes dans un monde en transformation. Qu’ils soient textuels, archivistiques, visuels, ou matériels, les objets de recherche de cet axe sont le produit d’une époque où les distinctions disciplinaires entre littérature, philosophie, histoire et histoire de l’art ne correspondaient pas à la réalité des pratiques et de la production des discours et où les frontières entre les champs du savoir étaient poreuses.
5) Genre
Les études de genre ne sont pas une discipline ; elles opèrent avec le genre qui est une catégorie, outil greffé aux différentes méthodologies disciplinaires tout en multipliant les objets d’études. Il s’agit, dans l’axe Genre, d’examiner les relations entre femmes et hommes, mais aussi entre hommes et entre femmes. Ainsi les problématiques de genre déterminent des objets d’études pris dans une dynamique interpersonnelle et collective qui enrichit la palette des objets d’étude à la fois en définissant de nouveaux objets ou en renouvelant l’approche qui en avait été faite précédemment.
Les traverses sont des groupes de recherche dont la vocation est la transversalité, c’est-à-dire le travail de recherche en commun entre les axes. Il existe 5 traverses : Ecrire l’histoire depuis les marges, Classes populaires, Imaginaires contemporains, Visages de la presse périodique, la culture matérielle en question.
Publications
[hal-04046721] ‘Cloud, steam and smoke : structures of feeling and epistemological shifts in nineteenth- century weather’
Date: 26 Mar 2023 - 19:09
Desc: What's the weather like in anglophone literature and arts? Climate change is literally a burning question and needs to be looked at through the prism of world literature from the middle ages through the nineteenth century when questions of pollution took centre stage to our own cli-fi and sci-fi hyper-modernity. Alai Corbin has used the term "meteo-sensibility" to define human understandings and engagements with the climate and environment. Sara Thornton writes on the images of pollution and cloud cover and the way steam mixes with smoke in a variety of nineteenth century images and texts. She takes us from Ruskin and Dickens to the stormclouds of the video game century and to games such as Assassins Creed which draw on Victorian literature and on nineteenth-century popular imagery.
[hal-04017028] Curiosité et géographie en Orient et en Occident, XVIe – XVIIIe siècles
Date: 6 Mar 2023 - 21:17
Desc: Le tour d’horizon des manifestations de la curiosité aux XVIIe et XVIIIe siècles par les différents auteurs de ce volume a permis de montrer que la notion n’est ni exclusive à l’Europe, ni uniforme partout durant cette période. Au carrefour des préoccupations scientifiques, économiques, politiques et idéologiques qui régissent les contacts est-ouest, la curiosité ne procède pas prioritairement d’un goût baroque pour l’accumulation d’artefacts, mais d’une volonté d’inscrire l’altérité dans un univers connu, de s’y confronter pour mieux la dominer.
[hal-03325282] Performing the Self in Relation: The Pragmatic ‘Human Work’ of Gilman’s The Forerunner
Date: 24 aoû 2021 - 16:37
Desc: [...]
[hal-03325289] Cognitions of Empire: Regionalist Reconfigurations of a Literary Common
Date: 24 aoû 2021 - 16:44
Desc: [...]
[hal-04017054] New Critical Essays on Love's Labour's Lost
Date: 6 Mar 2023 - 21:56
Desc: This collection of essays brings together a variety of perspectives on Shakespeare's romantic comedy of desire and reckoning.
[hal-01292636] Recent British Fiction: part 3
Date: 23 Mar 2016 - 14:52
Desc: General abstract: This round table is a new installment in the series of round tables devoted by the Société d’Études Anglaises Contemporaines to recent British literature and follows in the steps of the SÉAC 2013 symposium on contemporary British literature (Ebc 45) and of a first round table (2013, Ebc 47). The present round table focuses on recent titles that offer different insights into fiction’s relation to the present, in direct link with the central topic of the present issue. Abstract for this section: The Pure Gold Baby is the latest in a series of novels in which Margaret Drabble examines ‘biological destiny’ both figuratively, as a metaphor for social determinism, and literally, as a locus for intergenerational questions. Yet the novel disables the predictive power of genetics by silencing the medical voice. Although a genetic anomaly determines the main character’s fate, it is never identified: the ‘pure gold’ child Anna does not answer to any known category, she cannot be classified and her future cannot be predicted. The narrative is thus built upon a central lack of diagnosis, in both the medical and taxonomical senses of the word, pre-empting the prolepsis it would entail. This paper examines the metaphorical implications of this lack, in a novel which refuses to diagnose the society it describes. I argue that this refusal is an attempt to resist the taxonomical drift in Drabble’s narration, and to weaken the ‘readability’ of her portrait of Britain.
[hal-03878423] Circulations Matérielles et Hybridation des Disciplines
Date: 29 nov 2022 - 18:15
Desc: [...]
[hal-02915793] Objets nomades. Circulations matérielles, appropriations et identités à l'âge de la première mondialisation, 16e-18e siècle
Date: 16 aoû 2020 - 11:36
Desc: [...]
[hal-02915794] Circulations Matérielles et Hybridation des Disciplines
Date: 16 aoû 2020 - 11:40
Desc: [...]
[hal-02537021] Une discussion à propos des Gender Studies
Date: 8 avr 2020 - 16:22
Desc: Débat entre différents chercheurs abordant des questions relatives à la méthodologie, aux capacités heuristiques et au bien-fondé épistémologique des Gender Studies appliquées au cinéma et à l’audiovisuel.
[hal-04025202] Europeanizing the Turks in Robert Greene's Alphonsus, King of Aragon
Date: 21 Mar 2023 - 22:30
Desc: Unsurprisingly for a romance of conquests in the East, Robert Greene’s Alphonsus, King of Aragon features the Great Turk Amurack. But it is more surprising to see him married to an Amazon, whose interventions recall Penthesilea defending Troy. The play also includes the ghost of Calchas, the soothsayer from the Iliad who caused the sacrifice of Agamemnon’s daughter Iphigenia. Here his prophecy demands the ‘sacrifice’ of the Turk’s daughter Iphigina who must marry the victorious Aragonese. Giving her away, Amurack wishes Alphonsus to ‘live King Nestor’s years’. The play’s Trojan references are too numerous to be accidental. This chapter purports to account for them by arguing that although at the end of the sixteenth century, the dominant theory about the origins of the Turks was the Central-Asian one, the alternative legend of a Trojan origin, thriving after the fall of Constantinople, was still an option. Making room for the Turks in the translatio imperii scheme, it made it possible to appropriate them ideologically. A belated example, Greene’s Alphonsus shows how such Europeanizing efforts were still attempted at the end of a century which had witnessed the fall of Rhodes, the siege of Vienna, or the battle of Lepanto.
[hal-04046726] « Twisting the economic tale: what literature can do that political economy can’t »
Date: 26 Mar 2023 - 19:17
Desc: [...]
[hal-04025209] Une démonologie à l'usage des félidés
Date: 21 Mar 2023 - 10:50
Desc: Texte fractal s’il en est, Beware the Cat trouve sa logique dans une dissémination narrative qui enrichit et multiplie les possibilités d’interprétation. Son utilisation subtile du matériau démonologique mêlé à une multitude d’autres apports génériques nous invite également à réfléchir tant aux genres frontières comme les traités de démonologie qu’aux frontières qui séparent artificiellement les genres et les êtres, la fiction et la réalité, ou, pour reprendre les mots du titre d’origine complet de l’œuvre, « le merveilleux » et « l’histoire » : « A Marvelovs hystory intitulede, Beware the Cat ».
[hal-04025204] FROM MYTH TO APPROPRIATION: ENGLISH DISCOURSES ON THE STRAITS OF ANIAN (1566–1628)
Date: 21 Mar 2023 - 22:30
Desc: Geographic history is partly a history of literature and of literary myths. Such place names as Drake’s Bay or Juan de Fuca’s Strait on our modern maps bear witness to the imaginary puissance of the Anian myth and the lure of its quest for a generation of cartographers, travellers and travel liars.
[hal-04010469] The Lives of Girls and Women from the Islamic World in Early Modern British Literature and Culture. Bernadette Andrea. Toronto: University of Toronto Press, 2017. xii + 250 pp. $65. ISBN 978-1-4875-0125-9..
Date: 7 Mar 2023 - 10:43
Desc: Bernadette Andrea' s previous works, including Women and Islam in Early Modern English Literature (2007), had already established her as an authority in the fields of early modern feminism and orientalism. Her most recent book here confirms that position. Using the methodologies of micro-history, feminist studies, and postcolonialism, the book is organized around a number of case studies of gendered subalterns from Islamic lands who, with various degrees of volition, were displaced to England in the late sixteenth and early seventeenth centuries.
[hal-04043337] ‘Empathy, indiscipline and employability: the case of the bi-lingual Masters programme “Cultural intelligence and innovation” at the University of Paris’ in
Date: 23 Mar 2023 - 16:21
Desc: This study considers the 2-year bilingual Masters programme, ‘Cultural Intelligence and Innovation’ at Université de Paris, for which classes are taught in English and in French. Alumni are working as strategic planners, brand managers, community managers, advertisers, futures and trend specialists, web content writers and project leads in a wide variety of organizations throughout the world. This humanities-driven programme has empathy and sensibility at its heart, firstly through the exercise of the imagination and multilingualism and the attendant ability to identify with others, and, secondly, by being attuned to society’s faint frequencies allowing cultural foresight. The programme encourages work outside the confines of discipline as well as critique and counter-thinking. Thinking culture and industry together (academic teachers join forces with those from industry to create hybrid content for courses) is important in preparing the students for work. The programme also fosters the ability to detect shifts in sensibility as a first step in innovation. Finally, the authors consider how the programme might be generalized and similar initiatives established in other higher education institutions.
[hal-04043289] Thornton, Sara, ‘Eliot’s Mitwelt: Productive Environments in The Mill on the Floss and Middlemarch
Date: 23 Mar 2023 - 16:07
Desc: [...]
[hal-04009950] From Travel Guide to Self-Discovery in Andrew Boorde’s Fyrst Boke of the Introduction of Knowledge (1547)
Date: 1 Mar 2023 - 14:53
Desc: Travel writing, perhaps more than most kinds of literature, is a loosely defined body, capable of absorbing a broad range of narrative styles and genres. Andrew Borde’s The First Book of the Introduction of Knowledge (composed in 1542 and published in 1547) is an eminent example of such fluidity and versatility, although strictly speaking it offers no account of any travel to a specific place. On the face of it, the book presents itself rather like an entertaining precursor to our modern travel guides and phrase books, written by a priest, physician and government informant at the service of Henry VIII’s minister Thomas Cromwell. And yet, reflecting the uncertainty and the confusion of the first decade of the break from Rome, the book repeatedly intersects with the period’s key concern of negotiating a personal and an English identity and a place for the self in the midst of many religious and political turbulences both at home and abroad. A missing link between the theory and practice of discovery, Borde’s hybrid work is, I will argue, an introduction to the place of the self through addressing the knowledge of the other.
[hal-04010450] Oriental Gifts and the Commensurability Question: Starting with the Terminology
Date: 1 Mar 2023 - 17:41
Desc: Gifts, like languages, are about sharing, understanding, and bonding. Rhetoric of service and symbolic performance are part and parcel of the function of a gift in situ, and we need to take them into account systematically when addressing the specificity of Oriental gifts in our larger project for this blog and any future research derived from it. Taking the example of two untranslatable words in English travel accounts from the period - “Peshkash” and “Khilat” - I undertake here to take the measure of the interpretive protocol which characterises a transcultural gift beyond its sheer material form in a diplomatic context.
[hal-03975170] Creative Influence and the Audiovisual Essay: Global Imaginaries, Local Affects
Date: 6 fév 2023 - 13:43
Desc: [...]
[hal-03973126] L'arabesque et le bizarre. Pierre Alferi traducteur
Date: 3 fév 2023 - 22:35
Desc: [...]
[hal-04006104] Experiencing the world through pockets: Early Modern Women’s Pockets, mobility, possession and privacy”
Date: 27 fév 2023 - 11:53
Desc: [...]
[hal-04006246] “The Pine, the Plum and the Bamboo? Eighteenth-century Men’s Dressing Gowns, Global Markets and Material Hybridization”
Date: 27 fév 2023 - 12:55
Desc: [...]
[hal-04006256] “Retro-Futuristic Animal Chic: Alexander McQueen’s Victorian Cabinet of Curiosities”
Date: 27 fév 2023 - 13:01
Desc: [...]
[hal-04008918] Imag(e)iner la Création : Construire, déconstruire et reconstruire la Bible de l’Enfer blakienne
Date: 28 fév 2023 - 19:21
Desc: A la fin de The Marriage of Heaven and Hell, qu’il compose en 1790, William Blake déclare : « I have also; The Bible of Hell: which the world shall have whether they will or no ». À la suite de ce véritable manifeste, la prochaine étape s’impose alors comme réécriture sous un angle infernal de la Genèse. Blake s’en tient à ses plans et, en 1794, il publie The First Book of Urizen, œuvre qui joue de son intertextualité avec la Genèse, aussi appelée « The First Book of Moses ». L’œuvre est néanmoins le premier et dernier livre d’Urizen : projet laissé en suspens, il est partiellement complété par deux autres livres, The Book of Ahania (1794), et The Book of Los (1795). Ces livres, malgré leurs différences de production, sont unis par leur diégèse et leur métrique, et constituent à eux trois la Bible de l’Enfer blakienne, des récits superposés de création et d'anticréation. Tout au long de la Bible Infernale, Blake révèle au grand jour l’élaboration des « horrible forms of deformity » et de la « Non-entity » trop rationnelles, et combat l’abstraction urizénique en transformant en images ce qui se refuse à toute représentation. Cependant, il ne se contente pas de détruire les constructions corrompues, et se garde de les remplacer par d’autres, prétendument plus saines : ces trois livres, de par leurs récits qui se chevauchent et se contredisent, et leurs différents procédés de gravure, forment un flux à partir duquel le mythe de la Création se réinvente continuellement. Le lecteur, lui aussi, est invité à prendre part à ce travail de reconstruction sans cesse renouvelé, dans son choix d’appréhension de l’ordre mouvant des planches infernales – ce qui l’intègre à un effort collectif de réparation et d’invention.
[hal-04009329] “Die-Hard Pockets. The Survival or Revival of Tie-on Pockets ?”
Date: 1 Mar 2023 - 10:22
Desc: [...]
[hal-04005454] « Etude d'objet/ objet d'étude, le cas des poches »
Date: 26 fév 2023 - 19:44
Desc: [...]
[hal-04005460] « Of Wigs and Men : Object and Subject making in Eighteenth-century Britain ».
Date: 26 fév 2023 - 19:50
Desc: [...]
[hal-04002525] “Fortune and Thomas Dekker’s Old Fortunatus (1600)”
Date: 23 fév 2023 - 15:25
Desc: [...]
[hal-03999855] The Pocket: A Hidden History of (plebeian) Women’s Lives 1660-1900
Date: 21 fév 2023 - 22:20
Desc: [...]
[hal-02401866] Why We Need Online Archives of Recorded Poetry
Date: 3 fév 2023 - 22:15
Desc: This article argues in favor of online archives of recorded poetry. While poetry has always been recited, the possibility of recording the voices of poets provides poetry with a new medium. Sound-recording technologies have existed for over a century and the recordings accumulated are numerous and extremely heterogeneous, both in terms of carriers and sources. But too little has been made, at least in France, of these vast resources some of which will be lost if they are not soon digitized. This disregard has had historical and generic consequences. It has distorted the recent history of the genre and restrictedour view of the poem. The paper begins by considering how sound recordings modify our conception of what a poem is. In the United States, where the revival of the poetry reading dates back to the mid-1950s, the creation of online archives of poetry from the 2000s has been changing how poetry is researched, taught and encountered. North-American scholars have suggested some of the uses to be made of recorded poetry but European scholars are beginning and must continue to contribute other approaches based on their own poetic and scholarly traditions. The bulk of the article presents and contextualizes some of these uses. It ends by briefly presenting Archives sonores de la poésie,a scholarly project begun in 2017 for an online archive of French and francophone poetry.
[hal-03971745] Le New York d'Edith Wharton : Chez les heureux du monde, Les Beaux Mariages, Le Temps de l'innocence, Le Vieux New York. Quarto, Gallimard
Date: 3 fév 2023 - 12:31
Desc: Introduction et présentation de quatre romans d'Edith Wharton dont l'action se déroule à New York, des années 1840 à 1921. L'ouvrage comporte 4 traductions (3 traductions revues, une nouvelle traduction pour Chez les heureux du monde, par Marc Chénetier), une introduction, un appareil critique, une histoire de la ville.
[hal-03988511] Le livre d’échantillons de John Holker : entre histoire franco britannique et histoire globale des textiles à la veille de la Révolution Industrielle
Date: 14 fév 2023 - 14:30
Desc: [...]
[hal-03985787] Building by burning? Ephemeral art and permanent community at Burning Man
Date: 13 fév 2023 - 13:21
Desc: The Burning Man festival started in 1986 with a spontaneous moment of “shared togetherness” sparked by the burning of an eight-foot wooden man on Baker Beach. First set against the countercultural backdrop of San Francisco, the event now gathers 70,000 inhabitants for one week at an ephemeral city in the Nevada desert for “an annual experiment in temporary community dedicated to radical self-expression and radical self-reliance” (Burning Man Project, “The Event”). Black Rock City is impermanent: much of its art is burnt to the ground, its 70,000 inhabitants disperse back to their homes around the globe after the burn, and the city leaves no trace. Yet community, with its emphasis on stability, permanence, and strong ties, is one of its structuring principles. How can transience and community work together? This paper will explore how community is imagined, structured and fostered in this temporary city. It will examine what forms of “art” are present in the city, and interrogate the role of temporary art and artistic encounters in the construction of a community. It will focus on the roles of participatory experience and maker culture, and suggest that the building of the city by all the participants, this “making together” is perhaps the most valuable form of art created at Burning Man – the art of living together which binds people together and creates a community. It will conclude by looking at how this community-oriented event has turned into a global non-profit organization which supports over a hundred regional events worldwide, and which encourages the development of local communities through that of the “imagined community” of Burners.
[hal-04006135] “From Coromandel With Love: the Glocalisation of Indian Textiles in the 17th and 18th centuries”
Date: 27 fév 2023 - 12:02
Desc: [...]
[hal-03983945] La stampa italiana negli Stati Uniti dal Risorgimento a oggi
Date: 11 fév 2023 - 19:32
Desc: [...]
[hal-03975139] Representing Mediated Consciousness in The Good Wife
Date: 6 fév 2023 - 13:23
Desc: [...]
[hal-03975306] ‘Truth Be Told :’ The Wire ou l’observation participante en série télévisée
Date: 6 fév 2023 - 14:41
Desc: [...]
[hal-03975176] Convergence médiatique ou champ cinématographique élargi : ce que les séries télévisées font à la discipline des 'études filmiques’
Date: 6 fév 2023 - 13:45
Desc: [...]
[hal-03977274] “Fashion, Health and the Female Body in c.1800” (invited paper)
Date: 7 fév 2023 - 15:20
Desc: [...]
[hal-03988788] Re-envisioning Dickens’ City: London Through the Eyes of the Flâneur and Asmodeus
Date: 14 fév 2023 - 15:30
Desc: [...]
[hal-03996272] Approche matérielle et tournant matériel des humanities: méthode et enjeux
Date: 19 fév 2023 - 18:11
Desc: [...]
[hal-04009605] Reterritorializing Persepolis in the First English Travellers’ Accounts
Date: 1 Mar 2023 - 12:01
Desc: This chapter addresses the evolving processes of textual memorialisation of a key Eastern cultural site in Western imagination, Persepolis, as addressed in the writings of three types of early English visitors, actual or supposed: a company agent (Geoffrey Ducket, agent of the Muscovy company), a churchman (John Cartwright) and an antiquarian-minded gentleman-diplomat (Thomas Herbert). These collective, heavily intertextual memories overwhelm the actual experience of the visit and make cultural expectation result in mis-identifications of other sites for the actual Persepolis or in biased or fanciful descriptions of what the travellers had before their eyes.
[hal-04002513] “Shakespearean Persistence: “Edward Gordon Craig’s Reception of the Renaissance Court Masque”
Date: 23 fév 2023 - 15:23
Desc: [...]
Autres contacts
UFR Etudes Anglophones
Olympe-de-Gouges
8 place Paul-Ricoeur
75013 PARIS